Lees in bijgaand verkiezingsprogramma waar PvdA Olst-Wijhe voor staat bij de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.

Of lees de tekstversie hieronder:

Inhoudsopgave

Samen in Olst-Wijhe. 3

1. Geen armoede in Olst-Wijhe. 7
  2. Wonen is een recht 8
  3. Zorg dichtbij en zonder stopwatch. 9
  4. Een schoon, groen en duurzaam Olst-Wijhe. 10
  5. Wij houden onze voorzieningen op peil 12
  6. Werk en bestaanszekerheid voor iedereen. 13
  7. Olst & Wijhe, de parels aan de IJssel 15
  8. Iedereen telt mee: onze jongeren. 16
  9. Iedereen telt mee: onze ouderen. 17
  10. Een nieuwe bestuursstijl maar dan echt 18
  11. Wie zal dat betalen?. 20
  12. Wandelaars en fietsers hebben voorrang. 21
  13. Een vitaal buitengebied. 22
  14. De PvdA zonder fratsen. 23

Samen in Olst-Wijhe

Beste inwoners van Olst-Wijhe,

Chagrijnig – Het is geen leuke tijd. Het coronavirus legt al twee jaar een zware hypotheek op ons allemaal. Onze werkers in de zorg zijn aan het einde van het latijn, onze jongeren missen elkaar en perspectief. De lockdowns maken onze kwetsbare inwoners extra kwetsbaar. Het onderwijs staat onder druk en de lokale ondernemers slagen er steeds minder in om de eindjes aan elkaar te knopen. En wij zijn ook best chagrijnig. Wij staan met z’n allen vaker tegenover elkaar dan naast elkaar. Dat is jammer.

Er is niks mis met een stevige woordenwisseling, immers door wrijven krijg je glans. Maar wij schieten wel door. Een normaal gesprek waarbij je naar elkaar luistert, waarbij je begrip hebt voor elkaars standpunten en elkaar respecteert. Zo’n gesprek is vandaag de dag eerder uitzondering dan regel. Een snelle blik op de sociale media volstaat. En bij dit alles – en het is triest om dit te moeten opschrijven – geeft politiek Den Haag bepaald niet het goede voorbeeld.

Hoogste orgaan – Tegen dit, weinig opbeurende, decor mag u op 16 maart 2022 naar de stembus. Aan u de taak om 17 plaatsgenoten te kiezen die u de komende vier jaar mogen vertegenwoordigen. En niet de burgemeester en niet het college van burgemeester en wethouders hebben het voor zeggen in Olst-Wijhe. Nee, dat bent u! U kiest straks 17 plaatsgenoten die voor u aan het werk mogen. Samen vormen zij de gemeenteraad van Olst-Wijhe. En die gemeenteraad is het hoogste orgaan binnen onze gemeente.

De Partij van de Arbeid is al heel lang een stabiele factor in het gemeentebestuur van Olst-Wijhe. In het college, in de raad en in de samenleving. Onafhankelijk, betrokken en ook kritisch als het moet. Maar altijd constructief. Niet het eigen belang, maar het gemeenschappelijk belang staat voorop. De PvdA heeft altijd prima mensen geleverd. Lammert Halfwerk, Lammert Stap, Ans Ripperda, zo maar drie bekende namen die mij voorgingen. Vanzelfsprekend doet de PvdA op 16 maart 2022 mee aan de verkiezingen voor de gemeenteraad van Olst-Wijhe. En ik, André Smit, ben er hartstikke trots op dat ik de PvdA kandidatenlijst mag aanvoeren.

Wie ben ik? Even een paar woorden over mijzelf. Ik woon in Olst, getrouwd met Bianka en heb 2 zoons (17 en 18 jaar). Ik ben al jarenlang maatschappelijk actief. Dat vind ik logisch, want je leeft niet alleen voor jezelf. U kent mij misschien van de Olster Harmonie of anders van C.V. Iesselzotten. Ik ben een echte verenigingsman. Samen dingen bedenken, samen dingen voor elkaar krijgen. Er voor elkaar zijn. Inmiddels maak ik alweer enige tijd deel uit van de gemeenteraad van Olst-Wijhe. Ook daar probeer ik in samenwerking met anderen dingen voor elkaar te krijgen. Dat doe ik kritisch maar opbouwend. Ik heb een ongelofelijke hekel aan geblaat in de ruimte. Verschillen moet je oplossen, niet uitvergroten. Kijk naar wat kan en niet blijven hangen in wat niet kan.

Veel kan beter – De leden van PvdA hebben mij niet alleen gekozen als lijsttrekker, maar mij ook op pad gestuurd met een flinke boodschappenlijst. Het is echt geen puinhoop in Olst-Wijhe. Maar er kunnen veel dingen beter. Want er is ongelijkheid. Teveel inwoners hebben er moeite mee om rond te komen. Dat kan anders, zo menen wij. In de zorg staan te vaak de regels en procedures centraal. En dus niet onze inwoners. Weg met de stopwatchzorg.

Iedereen praat zich de blaren op de tong over duurzaamheid, maar het stellen van concrete daden blijkt lastig. Ondertussen verstrijkt de tijd en zadelen wij onze kinderen met de sores op. En wat voor duurzaamheid geldt, dat geldt ook voor wonen. ‘In geouwehoer kun je niet wonen’, zei Jan Schaefer ooit. En zo is het.

Ook onze verenigingen, die samen het cement voor onze samenleving leveren, staan onder druk. Als PvdA Olst-Wijhe willen wij naast die verenigingen staan. Samen sporten, samen muziek maken, je samen ergens voor inzetten. Dat vind ik echt ongelofelijk belangrijk.

Verder ben ik erg van ‘het leven in de brouwerij’. De Diekdaegen, het Olsterfeest, de Zomerfeesten op de Boskamp, de tentfeesten in Herxen en Welsum. Op de Elshof en de Boerhaar. Al die feesten geven onze gemeente kleur en zorgen voor binding. En wat dacht je van Muziek an de Diek, de IJsseltheaterfietstochten, Sixesday Wesepe, Knoll’n Rock Boskamp. Moet ik nog even doorgaan? Hoe mooi is het, dat wij na de coronaperiode straks de draad weer kunnen oppakken. En zo nodig moeten wij als gemeente al die vrijwilligers daarbij een handje helpen.

Geld tekort – Het zijn niet alleen inwoners die moeite hebben om rond te komen. Ook als gemeente komen wij gewoon geld te kort. De Haagse politiek heeft de afgelopen jaren veel werk naar de gemeenten afgeschoven. De bijbehorende centen blijven, ook bij het vierde kabinet Rutte, achterwege. Daarbij komt, en dat is ons als gemeente zelf aan te rekenen, dat wij de afgelopen jaren wel heel veel centjes in stenen hebben gestopt. Denk aan het nieuwe gemeentehuis, het SPOC in Wijhe en het Holstohus in Olst. Met elkaar zullen wij moeten bekijken hoe wij hier meer rendement uit kunnen halen. De komende vier jaar moeten wij goed kijken wat wél en niet kan in Olst-Wijhe. En laat het duidelijk zijn: de zwaksten in onze samenleving worden hierbij ten alle tijden ontzien.

Luisteren! – “We moeten toe naar een nieuwe bestuursstijl, naar nieuw elan”, zo hoorden wij het afgelopen jaar geregeld uit Den Haag. Of het er van komt? Wij gaan het zien! Ook bij ons in Olst-Wijhe valt er wel wat af te dingen op de bestuursstijl. Vanuit het gemeentehuis kun je prachtig uitkijken over de IJssel. Maar daarmee kom je er niet. Trefwoord voor de komende vier jaar voor ons is luisteren. Als gemeente moeten wij bovenal luisteren naar onze inwoners en minder ons eigen gelijk uitventen. Een deel van die inwoners weet ons gemakkelijk te vinden. Een veel te groot deel niet. Die, veelal zwijgende meerderheid, willen wij in de komende vier jaar beter bereiken.

Even voorstellen – Dingen kunnen beter, zo schreef ik net. En daar hebben wij ideeën en plannen voor. Ik heb al een tipje van de sluier opgelicht. Voordat ik u hierover meer vertel wil ik u eerst voorstellen aan de 13 plaatsgenoten die samen met mij op de PvdA kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 staan.

Om te beginnen is dat de nummer 2 Petra Koekkoek uit Olst. Petra is op dit moment lid van de gemeenteraad en is – om het maar eens plat te zeggen – ‘een echte rooie’. Het linkse geweten van de raad. Keihard knokkend voor de mensen die het tempo van de samenleving niet bij kunnen houden.

Wij als PvdA hebben nu twee zetels in de raad maar wij verdienen er tenminste drie, zo vind ik. Op die derde plaats staat Martijn Jumelet. Martijn is een nog jonge betrokken inwoner die naast gezin en werk zijn beste beentje voorzet voor de gemeenschap. Dat doet hij onbevangen en met een frisse blik.

Nieuwkomer op de lijst van de PvdA is Guus van den Berg uit Herxen. Guus is een betrekkelijke nieuwkomer in onze gemeente en heeft veel verstand van de taken waar gemeenten voor staan. De plaatsen 5, 6 en 7 worden ingenomen door de Wijhenaren Toon Schuiling, Bea van der Veen en Nico Drent. Toon roerde als raadslid in Wijhe en later ook Olst-Wijhe stevig de trom. Bea van der Veen is de kleindochter van het Wijhese PvdA icoon Lammert Stap. Nico Drent is de supervrijwilliger van de Wijhese kinderboerderij.

Christian Boxman uit Olst is de nummer 8 op onze lijst. Suzanne van de Putt uit Fortmond staat op 9. Twee betrokken inwoners die mede door hun beroepsmatige achtergrond een goede visie hebben op het runnen van een gemeente. Nieuw op de PvdA kandidatenlijst is Anton Kleine Schaars. Bekend van het Wiejes Cabaret én aan de weg timmerend als voorzitter van het burgerinitiatief Noordmanshoek. Anton staat op plaats 10 en wordt gevolgd door een andere actieve inwoner in de persoon van Annelies Boerman. Annelies is niet alleen oud gemeenteraadslid maar een van de drijvende krachten achter de lokale coöperatie ‘Goed veur mekare’. De PvdA kandidatenlijst wordt afgesloten door de routiniers Alfons Wiegink, oud raadslid René Leber en oud wethouder tevens lijstduwer Ans Ripperda.

Samen in Olst- Wijhe  – Ik ben er trots op dat ik deze lijst met sterke kandidaten mag aanvoeren. Zoals ik al schreef gaat er best veel goed in Olst-Wijhe, maar er kunnen ook veel dingen beter. Samen met de 13 andere kandidaten ga ik mij daar ook in de komende jaren weer sterk voor maken. En met een sterke PvdA gaat ons dat lukken.

Wij hebben flink wat plannen en ideeën hiervoor. Plannen en ideeën die wij samen in Olst- Wijhe uitvoeren. Samen maken we Olst-Wijhe ons thuus!

Met vriendelijke groet,

André Smit, lijsttrekker van de PvdA Olst-Wijhe

1. Geen armoede in Olst-Wijhe

André Smit (lijsttrekker) 350 huishoudens in onze gemeente hebben problematische schulden. Dat zijn er 350 teveel! Veel van deze huishoudens zijn aangewezen op de bijstand. 200 kinderen maken deel uit van deze huishoudens. Ook zitten er nogal wat inwoners met alleen AOW in deze groep. Armoede is voor ons als PvdA onacceptabel. Eigenlijk is, met alle respect voor de betrokken vrijwilligers, het te gek voor woorden dat inwoners naar de Voedselbank moeten om eten op tafel te hebben. Echt, om je kapot te schamen. Dat moet dus anders. Als PvdA doen wij er ook in komende vier jaar alles aan om de armoede in Olst-Wijhe te bestrijden. Géén armoede in Olst-Wijhe!”

Dit willen wij:

• Weg met de asociale kostdelersnorm! De rigide Haagse norm dat uitkeringen worden gekort als volwassenen bij elkaar wonen schrappen wij. Gemeenten hebben die mogelijkheid. Wat ons betreft doen wij dat in Olst-Wijhe.
  • Voorkomen is beter dan genezen. De gemeente richt zich, meer dan nu het geval is, op het in een vroegtijdig stadium signaleren van inwoners met problematische schulden. Daartoe werkt de gemeente niet alleen samen met Salland Wonen, de energiebedrijven en de zorgverzekeraars, maar waar mogelijk ook met de banken en met de Coolblues en Wehkamps van deze wereld. Om die reden willen wij dat de gemeente vaker budgetondersteuners inzet die mensen voorthelpen.
  • Bij de start van de schuldhulpverlening scheppen wij de mogelijkheid om een aflospauze in te lassen van 2 maanden. Dat geeft een gezin in nood de broodnodige rust.
  • De gemeente maakt meer werk van inkomensondersteuning. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de vaste lasten en de kosten van boodschappen. Met name de aanwezigheid van kinderen speelt hierbij een rol. Kinderen mogen niet de dupe worden van een slechte financiële situatie thuis. Als er een fiets of een computer nodig is dan moet die er gewoon komen. Zonder ingewikkeld gedoe. De PvdA wil ook dat de gemeente Olst-Wijhe zich weer aansluit bij de stichting Leergeld.
  • Als PvdA willen wij dat alle vormen van ondersteuning vanuit de gemeente vergezeld gaan van scholings- en opleidingstrajecten. Daarmee draagt de ondersteuning daadwerkelijk bij aan een betere toekomst en meer levensgeluk. Bovendien is daarmee de ondersteuning niet vrijblijvend.
  • De gemeente Olst-Wijhe breidt haar steun aan de Voedselbank Raalte e.o. uit. Ook gezinnen uit onze gemeente moeten noodgedwongen gebruik maken van deze voorziening.

1. Wonen is een recht

Petra Koekkoek (nummer 2) Wij zitten in een wooncrisis. En dat merken we ook in Olst-Wijhe. Ook bij ons zit de woningmarkt op slot. De leraar, de verpleegkundige maar ook de medewerkers van Stegeman en Abbott: ze komen in Olst-Wijhe nog nauwelijks aan een woning. Ook voor starters, ouderen en iedereen die op een sociale huurwoning is aangewezen, zijn er te weinig woningen. De wachtlijst voor een sociale huurwoning loopt steeds verder op. Wonen is een heel belangrijk grondrecht. De PvdA wil goede, betaalbare woonruimte voor iedereen weer mogelijk maken. Er moeten meer woningen gebouwd worden. Ook moet de gemeente in actie komen. De woningmarkt moet weer terug naar waar het echt om draait: volkshuisvesting”.

Dit willen wij:

• Wij bouwen de komende jaren voldoende sociale huurwoningen. Dat doen wij inventief. Bijvoorbeeld door tijdelijke woningen te realiseren. Dat kan zonder al teveel gedoe en dus snel. Hierover maken wij afspraken met Salland Wonen.
  • Wij zetten extra in op de realisatie van levensloopbestendige woningen.
  • In onze gemeente wordt tenminste 40% van de woningen aangeboden voor een bedrag onder € 225.000,–. Hierover maken wij afdwingbare afspraken met de projectontwikkelaars.
  • Het opsplitsen van woonhuizen wordt gemakkelijker. Dit maakt bijvoorbeeld het verlenen van mantelzorg ook gemakkelijker.
  • Wij staan open voor nieuwe kleinschalige woonvormen. Wel vinden wij het belangrijk dat deze toegankelijk zijn voor mensen met een minder gevulde beurs. Ook werken wij graag mee aan nieuwe woonconcepten binnen de zorg.
  • De nieuw te bouwen woningen worden duurzaam gebouwd. Dit betekent dat de bewoners minder energielasten hebben. Wij juichen verdere verduurzaming van woningen toe. Dit echter onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat deze verduurzaming wél betaalbaar blijft. Wij zetten meer in op voorlichting op dit terrein.
  • Alle sociale huurwoningen binnen onze gemeente hebben in 2023 het energielabel B.
  • Wij voeren een zelfbewoningsplicht in voor alle bestaande en nieuwe koopwoningen in de categorie goedkoop en de gemiddelde prijsklasse.
  • Wij willen dat Salland Wonen zich zeer terughoudend opstelt als het gaat om de verkoop van huurwoningen. Als er al verkocht wordt, dan alleen met minimaal energielabel B. Energie-armoede ligt namelijk op de loer.

1. Zorg dichtbij en zonder stopwatch

Martijn Jumelet (nummer 3): Vroeger of later, wij hebben allemaal een keer zorg nodig. Die moeten wij dan ook krijgen, zonder financiële drempels, wachttijden of wachtlijsten. Dat is nu niet altijd het geval. Er zijn wachtlijsten en dat vinden wij niet kunnen. Wat ook niet kan is dat Den Haag de gemeenten geen boter bij de vis levert. Er wordt te weinig aan ons overgemaakt. Ook balen wij van de marktwerking in de zorg. Verkopers in de zorg worden weer partners in de zorg. De zorg is geen verdienmodel. Dat is echt doorgeslagen. Ook is er veel te veel bureaucratie. De client dient centraal te staan, niet het systeem en zeker niet de winst. De schaal van onze gemeente biedt prima kansen om de zorg dichtbij de mensen te organiseren. Laten wij dat dan ook doen. Zonder winstbejag, zonder bureaucratie en zonder stopwatch”.

Dit willen wij:

• Wat ons betreft herstellen wij het aloude abonnementstarief voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De eigen bijdrage geldt hierbij alleen voor inwoners met een inkomen dat hoger is dan 130% van het minimumloon. De eigen bijdrage is nooit hoger dan de kostprijs van een dienst of een voorziening.
  • De gemeente Olst-Wijhe werkt niet met zorgcowboys. De zorg is geen verdienmodel. Een winstmarge van maximaal 5% vinden wij meer dan voldoende. Bij de selectie van aanbieders kijkt de gemeente ook nadrukkelijk of de aanbieder ook investeert in het eigen personeel. De ervaringen van cliënten spelen, meer dan nu het geval is, een rol bij het (opnieuw) contracteren van zorgaanbieders.
  • Het lokale niveau biedt prima mogelijkheden om de zorg dichtbij onze inwoners te organiseren. Laten wij dat doen ook doen. Bijvoorbeeld door vol in te zetten op de samenwerking tussen de eerstelijnszorg zoals de huisartsen, de wijkverpleging en de thuiszorg.
  • Wij zetten in op preventie en willen dat de gemeente een actieve rol speelt bij het voorkomen van lichamelijke en mentale gezondheidsproblemen. Dit vraagt om een stevig lokaal fundament van goed onderwijs en van sportvoorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn. Ook het verenigingsleven speelt hierbij een belangrijke rol. Wij willen dat de gemeente bij dit alles een stimulerende rol speelt.
  • Wij waarderen en ondersteunen onze vrijwilligers, mantelzorgers en pleegouders. Dat doen wij onvoorwaardelijk.
  • Wij willen dat mensen zolang als ze dat willen en zolang als ze dat kunnen zelfstandig wonen in Olst-Wijhe. Ondersteunende initiatieven van Ut Huus worden door de gemeente gewaardeerd. Ook in materiële zin. Hetzelfde geldt voor de inzet en de acties van organisaties als Dag en Doen, Stichting Evenmens en de Stichting Vriendendiensten.
  • Binnen gezinnen is er niet zelden sprake van een stapeling van problemen. Het kan niet zo zijn dat voor ieder probleem een nieuwe hulpverlener wordt ingeschakeld. Eén gezin = één coördinerend hulpverlener.
  • Tot slot: als wij het over de zorg voor onze inwoners hebben dan is niet het budget bepalend maar de zorgvraag.

1. Een schoon, groen en duurzaam Olst-Wijhe

Annelies Boerman (nummer 11) “Onze leefomgeving staat onder druk. Het klimaat verandert, de kwaliteit van de natuur dendert achter uit en met elkaar vervuilen wij het milieu. Deze ontwikkelingen vragen óók lokaal om actie. De gemeente moet meer werk maken van duurzame opwek van energie. Waar het kan kleinschalig, maar we krijgen het niet rond zonder grootschalige opwek met zon en wind. De opbrengst hiervan moet weer in Olst-Wijhe terecht komen. En iedereen moet zijn woning kunnen verduurzamen: de gemeente ondersteunt hierbij de mensen die dat moeilijk zelf kunnen betalen. Ook moeten we onze natuur behouden en waar mogelijk versterken. Er is echt heel veel werk aan de winkel.”

Dit willen wij:

• Olst-Wijhe is in 2050 energieneutraal. Een paar woorden, een immense opgave. Niet praten, maar doen. Daarbij zijn wij creatief en verstoppen wij ons niet achter regeltjes. Lef en inzet, daar gaat het om. Bij dit alles kijken wij niet alleen naar grootschalige ontwikkelingen maar zeker ook naar lokale en regionale initiatieven.
  • Dat doen wij samen met onze inwoners. De opbrengsten van alle inzet vloeien niet persé terug naar de grote energiebedrijven. Ook onze inwoners delen mee. Bij dit alles dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten.
  • Wij willen dat zonnepanelen op de eerste plaats op daken worden gelegd. Gebruik van goede landbouwgrond moet, zoveel als mogelijk, worden vermeden.
  • Wij wijzen windenergie absoluut niet af. Maar het moet wel veilig zijn voor de omwonenden. Ook kijken wij naar andere alternatieven, bij voorbeeld naar een mono-mestvergister. Bij grotere initiatieven wordt de GGD om advies gevraagd.
  • Wij accepteren dat in geval van grootschalige opwek van duurzame energie, het landschap voor mogelijk enkele decennia wordt aangepast tot er betere alternatieven voor handen zijn.
  • De gemeente koopt 100% duurzame energie in. Ook onze leveranciers en subsidie ontvangende organisaties zetten wij hiertoe aan.
  • Om hittestress en wateroverlast tegen te gaan, zetten wij met name in de kernen in op extra groen. Wij moedigen onze inwoners aan om de tegels in de tuinen zoveel mogelijk te vervangen door groen. Hiervoor komen wij met wijkgerichte acties. Denk aan het beschikbaar stellen van een puincontainer per wijk.
  • Met de onderwijsinstellingen maken wij onze schoolpleinen groener. Bij nieuwe bouwprojecten kijken wij extra naar de factor groen.
  • Meer wandelen en fietsen. De auto kan best wat vaker blijven staan. De lokale infrastructuur moet daar beter op worden ingericht. Wij zetten in op de realisatie van meer elektrische laadpalen. Wij lopen op dit vlak achter.
  • Wij willen een lokaal fonds duurzaamheid instellen waarmee inwoners, die dat moeilijk kunnen betalen, tegen gunstige voorwaarden geld kunnen lenen.
  • Wij voeren een gematigd kapbeleid en wij willen dat er meer wordt ingezet op een biologisch bermbeheer en kleurrijke akkerranden.
  • In Olst-Wijhe is geen plaats voor megastallen. Punt!
  • Wij willen dat luiers apart worden ingezameld.
  • Wij willen dat onze evenementen duurzaam worden georganiseerd. Organisatoren die dat doen betalen geen leges.

1. Wij houden onze voorzieningen op peil

Toon Schuiling (nummer 5) “Pas las ik het prachtige boekje ‘Het Dorp’ van Wim Daniëls. Dorpen, zo schreef Daniëls, bepalen in belangrijke mate de aantrekkelijkheid van ons land. Dat deden ze en dat doen ze”. En wat mij betreft blijven onze dorpen de aantrekkelijkheid van onze gemeente tot in lengte der dagen bepalen. Dat gaat niet vanzelf. Dat vraagt om een gezamenlijke krachtsinspanning van inwoners, ondernemers en het gemeentebestuur. De gemeente moet ervoor zorgen dat de accommodaties op orde en zijn en ook voor de lange termijn betaalbaar blijven. Dat is nog best een ingewikkelde opgave. Hetzelfde geldt voor het vitaal houden van de dorpscentra en de kernen. Een actief beleid is nodig”.

Dit willen wij:

• Verenigingen en alle daarbij betrokken vrijwilligers vormen het cement van onze samenleving. Dat waarderen wij. Daarom staan wij onze verenigingen de komende jaren met raad en daad bij. Corona heeft ook de vitaliteit van onze verenigingen aangetast. Wij gaan met elkaar kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen. En wat ons betreft mag de gemeente hiervoor de knip trekken, maar het draait niet altijd om geld.
  • Wij hebben nogal wat grootschalig maatschappelijk vastgoed. Denk aan het gemeentehuis, het Holstohus en het SPOC. In de komende tijd moeten hoe wij deze prachtige voorzieningen ook op termijn betaalbaar kunnen houden.
  • In de komende vier jaar gaan wij serieus nadenken over de functie van het huidige gemeentehuis. Het gemeentehuis is wel heel erg ruim. De verwachting is dat ook na de pandemie meer mensen geregeld thuis werken. Dat vraagt om een nieuw kantoorconcept. Wij vinden dat zowel in Olst als in Wijhe er absoluut publieksbalies moeten blijven. Het gemeentehuis in de huidige setting kost gewoon veel te veel geld. Out of the box denken is hier het parool, creativiteit en lef is gewenst.
  • Wij gaan met de ondernemersverenigingen in Olst-Wijhe in gesprek om onze belangrijke dorpscentra en kernen vitaal te houden. Inzet is om de dorpsharten kloppend te houden. Dit betekent op de eerste plaats dat wij onze winkels concentreren in de dorpscentra. Ook kijken wij naar andere voorzieningen als fietsenstallingen en oplaadpunten voor elektrische fietsen.
  • Wij zoeken naar middelen om in de komende periode het Voorzieningenhart van Wesepe ook daadwerkelijk te realiseren.
  • De bibliotheken blijven open.
  • Het is te gek voor woorden dat er in Olst geen echt café is. Initiatieven daartoe, bijvoorbeeld in het kader van Olst mooier aan de IJssel, ondersteunen wij van harte. De panden aan de Veerweg krijgen wat ons betreft een nieuwe bestemming. Wij maken proactief werk van het Sportcafé bij De Hooiberg. Wij kijken daarbij naar de kansen en de mogelijkheden en stappen waar nodig over onze eigen schaduw heen.
  • Wij gaan leegstand tegen. Wat ons betreft komt er een leegstandsverordening. Aan de randen van de dorpscentra moet het gemakkelijker worden gemaakt om winkelruimtes om te zetten in woningen. Hetzelfde geldt voor kantoorgebouwen.
  • Het buitengebied gaat niet op slot. Grote woningen kunnen gesplitst worden, alternatieve woonvormen juichen wij toe. Ook staan wij niet afkerig tegen alternatieve en duurzame vormen van bedrijvigheid. Dit alles onder de voorwaarde dat het allemaal netjes in het landschap kan worden ingepast en geen overlast geeft. Geen ratjetoe!

1. Werk en bestaanszekerheid voor iedereen

Bea van der Veen (nummer 6) “De PvdA staat sinds jaar en dag voor eerlijk loon en voor goed werk. De gemeente doet er veel aan om mensen aan werk te helpen. Dat gaat niet vanzelf. Dat vraagt om een actieve houding. Door er te zijn voor inwoners die op zoek zijn naar een baan. Door te zorgen dat er voldoende werkgelegenheid is door het juiste klimaat hiervoor te scheppen voor het lokale bedrijfsleven. Direct beginnend door te bemiddelen voor stages of bijvoorbeeld door zelf volwaardige banen te scheppen. Er is werk genoeg te doen. En als inwoners er even niet in slagen om zelfstandig een inkomen te generen, dan is er een fatsoenlijk gemeentelijk vangnet. Werk en bestaanszekerheid voor iedereen!”

Dit willen wij:

• Wij zijn een kleine gemeente. Dat betekent samenwerken op het gebied van de arbeidsmarkt. Samenwerken met ondernemers, met het UWV en de regio Zwolle. Dit om te voorkomen dat mensen aan de kant komen te staan en veel te lang in de bijstand blijven hangen.
  • Wij koesteren onze lokale ondernemers. Om ze beter van dienst is besloten dat er een lokaal ondernemersloket komt. Wij willen dat bij dit loket ondernemers ‘over de volle breedte’ terecht kunnen met hun vragen. Dus ook voor kwesties die spelen op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. Wij gaan voor minimaal een 7 als het gaat om klantwaardering vanaf 2023 en een 8 aan het eind van de komende raadsperiode.
  • Initiatieven die de lokale economie een boost geven steunen wij. Wij denken hands on mee en verschuilen ons niet achter bureaucratische regels.
  • De bijstand is een super belangrijk vangnet. Maar het blijft een vangnet. Wij zetten alles op alles om inwoners uit de bijstand en aan het werk te krijgen. Dit vraagt om maatwerk. De schaal van Olst-Wijhe maakt dat het aantal bijstandsgerechtigden te overzien is. Dit biedt kans voor bemiddeling. Pak die kansen!
  • Wij willen dat meer wordt ingezet op detachering. Dit biedt werkzoekenden meer kansen.
  • Wij willen dat het Olst-Wijhese netwerk over de volle breedte wordt ingezet om werkzoekenden te helpen bij het vinden van werk.
  • Statushouders worden extra ondersteund bij het vinden van werk. De werkloosheid onder deze groep van inwoners is te groot. Daarnaast willen wij dat de gemeente nieuwkomers actief bijstaat bij de inburgering. Dit betekent dat wij ze een extra zetje geven om de taal te leren en volwaardig deel te nemen aan de samenleving. Bijvoorbeeld door het bezoek aan de kinderopvang en de peuterspeelzalen te stimuleren. Bijvoorbeeld door het lidmaatschap van een van onze prachtige verenigingen.

1. Olst & Wijhe, de parels aan de IJssel

Nico Drent (nummer 7) Zelf vinden wij het vaak gewoon. De IJssel, de mooie dorpen, de landgoederen, het groen. Maar als mensen van buiten komen verbazen ze zich oprecht over de schoonheid van onze gemeente. Da’s mooi, maar daar moeten wij wel meer doen. Olst en Wijhe zijn voor oorsprong aanleg plaatsen. Plaatsen waar je even bent, geniet en tot rust komt om vervolgens weer verder te trekken. Daar moeten wij de komende jaren ook op inzetten met een actief beleid op het gebied van recreatie en toerisme!”

Dit willen wij:

• Wij presenteren onze gemeente als een fiets- en wandelgemeente pur sang. Wij werken daartoe samen met de lokale horeca, met Staatsbosbeheer, de stichting Recreatie en Toerisme Olst-Wijhe, de Kracht van Salland en de regio Zwolle.
  • Olst-Wijhe is een ideale uitvalsbasis voor uitstapjes naar de nabijgelegen Hanzesteden. Daar willen wij op inspelen. Bijvoorbeeld door het kamperen bij de boer te stimuleren.
  • Wij zijn zuinig op onze geschiedenis en onze monumenten. Wij breken niets af wat je nooit meer kunt opbouwen. Onze geschiedenis geven wij een prominente plek in wandel- en fietsroutes.
  • Initiatieven die bijdragen aan goede positionering van Olst-Wijhe in toeristisch Nederland kunnen op onze steun rekenen.

1. Iedereen telt mee: onze jongeren

Christian Boxman (nummer 8): Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en goed onderwijs. Opgroeien in een dorp is geweldig. Althans kan geweldig zijn. Want er zijn ook kinderen die het minder goed hebben. Het lot van hen trekken wij ons in het bijzonder aan. Ieder kind verdient gelijke kansen. Ieder kind dat opgroeit in armoede is er één te veel”.

Dit willen wij:

• De afgelopen jaren zijn plannen gemaakt voor de scholen in Olst, Wijhe en Welsum. Die voeren wij in de komende periode uit. Wij streven een breed aanbod na. Dit betekent dat ook de kinderopvang en het consultatiebureau een plek krijgen in deze ‘kindcentra’. Zoals aangegeven willen wij er alles aan doen om in Wesepe een voorzieningenhart te realiseren. De school maakt daar dan onderdeel vanuit.
  • De clustering van scholen biedt goede mogelijkheden voor preventie. Problemen bij kinderen worden eerder gesignaleerd. Vroeg ingrijpen betekent dat dure jeugdzorg later kan worden voorkomen.
  • Op de middelbare school wordt aandacht geschonken aan de gevaren van roken, alcohol en drugs. Ook wangedrag krijgt aandacht. De gemeente speelt ter zake een actieve rol. Bijvoorbeeld door het subsidiëren van activiteiten op dit terrein.
  • Wij willen dat alle kinderen mee kunnen doen aan sport, spel, muziek en cultuur. De bibliotheek met de vestigingen op de scholen blijft open. Wij stimuleren muziek op school door steun aan Muzieknetwerk Salland. Ieder kind in Olst-Wijhe is lid van tenminste één vereniging. Hebben de ouders hier geen geld voor dan fikst de gemeente dit.
  • Wij willen dat er in iedere woonwijk tenminste één speeltuin en trapveldje is. Dit als gezond alternatief voor het achter een beeldscherm blijven hangen. Nog mooier zou het zijn als we in de dorspkernen van Olst en Wijhe een ruime pannakooi weten te realiseren.
  • Wij willen dat er weer een consultatiebureau in onze gemeente is dat ook zonder het bezit van een auto bereikbaar is. Er mag geen drempel zijn voor inwoners met een laag inkomen.
  • De toegang tot de jeugdzorg vergemakkelijkt. Een snelle signalering op lokaal niveau, bijvoorbeeld via praktijkondersteuners van de huisartsen, kan dure zorg in een later stadium worden voorkomen.
  • Uit huisplaatsingen voorkomen wij zoveel als mogelijk. Als kinderen echt niet meer thuis kunnen komen, moet er eerst gekeken worden of de familie voor opvang kan zorgen.
  • Wij zijn kostenbewust op het gebied van jeugdzorg. Wij krijgen de indruk dat wij af en toe ‘geld verpraten’. Een meer lokale invulling in plaats van regionale samenwerkingsverband is mogelijk efficiënter. Wat ons betreft onderzoeken wij dit.
  • Wij zetten in op een betere samenwerking tussen het onderwijs en de jeugdzorg. Hoe eerder wij de problemen bij de kop hebben, hoe beter het is.

1. Iedereen telt mee: onze ouderen

Suzanne van der Putt (nummer 9): Wij hopen allemaal oud te worden. En dan het liefst zo vitaal mogelijk. En de meeste mensen blijven ook het liefst in de kern wonen waar ze zijn opgegroeid. Dat is beste wel lastig. Veel oudere inwoners blijven wonen waar ze wonen omdat er in onze gemeente geen alternatieven zijn. Dit betekent dat de doorstroming stagneert. Een actief ouderenbeleid dat zich over vrijwel alle gemeentelijke beleidsterreinen uitstrekt is daarom hard nodig. 20% van onze inwoners is 65+ er. Ook die moeten het naar hun zin hebben in onze prachtige gemeente. Het kabinet Rutte IV ontkoppelt de AOW van de loonontwikkeling. Het wordt dus nóg belangrijker dat we als gemeente oog hebben voor hen die ons respect verdienen”.

Dit willen wij:

• Alleen van je AOW moeten rondkomen is geen vetpot. Daar hebben wij aandacht voor in het kader een vernieuwd armoedebeleid.
  • Niet alle ouderen hebben toegang tot het internet. Daar houden wij rekening mee. Bovendien maken wij de regelingen gebruiksvriendelijker. De gemeente voorkomt ingewikkeld taalgebruik.
  • Wij kijken beter dan nu het geval is naar de fysieke belemmeringen in onze gemeente. Denk daarbij aan lastige stoepjes en overbodig straatmeubilair. Wij plaatsen meer bankjes in de kernen.
  • Wij investeren de komende jaren in ontmoetingsplekken voor ouderen. De ouderenorganisaties ontvangen een subsidie van de gemeente en fungeren als een volwaardig gesprekspartner. Instanties als Ut Huus, de Huuskamer, Dag en Doen, Vriendendiensten en Stichting Evenmens worden van harte door de gemeente ondersteund. De bieb blijft open.
  • Wij helpen ouderen die het plan hebben om hun grote woning te verlaten en proberen hierbij een actief bemiddelende rol te spelen. Dit om de doorstroming te bevorderen. Wij houden goed in de gaten dat er ook levensloopbestendige huurwoningen worden gebouwd.
  • Wij staan toe dat er meerdere generaties onder één dak kunnen wonen. Daartoe staan wij positief ten opzichte van het splitsen van woningen.
  • Wij doen er alles aan om het openbaar vervoer tenminste op het huidige niveau te houden. Daarvoor zetten wij ons netwerk in bij de provincie.

1. Een nieuwe bestuursstijl maar dan echt

Guus van den Berg (nummer 4):  “ Het vertrouwen in de overheid is tot een dieptepunt gedaald. Burgers zijn het slachtoffer geworden van grote uitvoeringsfouten en zijn daardoor ernstig gedupeerd. Politici nemen hiervoor lang niet altijd de verantwoordelijkheid en worden door de Kamer niet of nauwelijks aangesproken voor hun beslissingen. Ook op lokaal niveau zijn in de afgelopen periode ernstige fouten gemaakt. Grote groepen in de bijstand worden zonder enig bewijs als vermoedelijke fraudeurs aangemerkt, vergunningen worden ten onrechte verstrekt waardoor slachtoffers ontstaan. Gemeentebesturen moeten de maximale ruimte geven aan inbreng van de burgers en daarbij ook duidelijk zijn wat het effect van die inbreng zal zijn.”

Anton Kleine Schaars (nummer 10): “Ook de gemeente Olst-Wijhe heeft de beste bedoelingen als het gaat om participatie. Maar tot nu toe hebben er bar weinig participatie projecten een succesvol einde behaald. De ambtelijke organisatie denkt teveel in regels, wetten en risico’s. Burgerparticipatie vraagt een geheel andere basis, van de gemeente, maar ook van de inwoners. De nieuwe Omgevingswet verplicht de overheden daartoe. Participatie is daarmee niet langer vrijblijvend, maar een harde voorwaarde. Dat vraagt ook een actieve houding van inwoners. De gemeente zijn wij samen. Gebruik de kennis en de energie die er is in een kern, wijk of straat is. Ambtenaren en inwoners samen op weg naar een mooiere leefomgeving voor iedereen. Dat vraagt ook van het bestuur een nieuwe stijl, een kwestie van daden, openstaan voor ideeën van onderaf en durven loslaten. Ik ben blij dat ik vanaf plek 10 op de kieslijst van de PvdA mee kan helpen duwen om hier de komende 4 jaar een flinke slag in te maken. “

Dit willen wij:

• De gemeente gaat de komende vier jaar serieus op zoek naar de mening van de inwoners. Daarbij richt de gemeente zich niet op die inwoners die zich altijd wel melden of die altijd wel ergens op tegen zijn, maar op de nu zwijgende meerderheid. In dit gepolariseerde land wordt deze zwijgende, maar over het algemeen goedwillende meerderheid nog amper gehoord. Wij zetten alles op alles om deze meerderheid actief betrokken te krijgen.
  • Wij onderzoeken de mogelijkheden om te komen tot burgerfora.
  • De kernen hangen er niet bij en worden volwaardig bij het gemeentelijk beleid betrokken.
  • Wij nemen in de nieuwe bestuursperiode het gemeentelijke reilen en zeilen grondig onder de loep. De relatie met de inwoners krijgt hierbij extra aandacht. Daartoe laten wij door de VNG een zogeheten 0 meting uitvoeren.
  • De gemeente geeft meer ruimte aan de samenleving. Er worden nu teveel belemmeringen opgeworpen voor participatie. Wij willen meer out of de box denken, de handrem mag er af.
  • De nieuwe wethouders worden niet in een achterkamer gerekruteerd, maar presenteren zich in een openbare hoorzitting aan de gemeenteraad en daarmee aan de inwoners van Olst-Wijhe. Ook het formatie proces wordt aan de anonimiteit onttrokken.
  • Een raadsbrede agenda is het waard om aan mee te werken. Wij willen niet opgesloten worden in een coalitie, maar ook niet buitengesloten worden door een coalitie. Onze kiezers kunnen er zeker van zijn dat de PvdA Olst-Wijhe haar sociale en democratische stem zal laten horen voor een Olst-Wijhe voor ons allemaal. Samen maken we Olst-Wijhe ons thuus.

1. Wie zal dat betalen?

André Smit (lijsttrekker): Op zich is het een hartstikke goede zaak dat Den Haag flink wat taken naar de gemeente heeft doorgeschoven. Gemeenten staan immers het dichtst bij de inwoners. Wel is het jammer dat de rijksoverheid de gemeenten daarbij afknijpt. Voor minder geld mogen wij meer doen. Het nieuw aangetreden kabinet slingert miljarden in het rond alsof het niks is, maar vergeet de gemeenten opnieuw. Dat maakt het besturen van een gemeente ongelofelijk ingewikkeld. Dat maakt dat wij heel zorgvuldig moeten omgaan met die paar centjes die wij hebben. En zorgvuldig is in onze ogen dat de sterkste schouders, de zwaarste lasten dragen’.

Dit willen wij:

• Wij zijn terughoudend als het gaat om het verhogen van de gemeentelijke belastingen.
  • OZB is een middel en geen doel op zich. Er rust voor ons geen taboe op de OZB, omdat solidariteit in onze dna zit. We gaan niet alles oplossen met belastingen, maar zijn niet bang om het eerlijke verhaal te vertellen en daar consequenties aan te hangen.
  • Wij gaan extra OZB heffen op woningen boven 2x de NHG-kostengrens (in 2022 is dat dus 2x €355.000). Eigenaren van deze woningen betalen voor de waarde boven die grens van €710.000 (2022) het dubbele tarief.
  • Wij voeren waar mogelijk een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid voor inwoners met een inkomen onder de 130% van het bijstandsniveau.
  • Op het gebied van zorg is de gerechtvaardigde vraag leidend en niet het door Den Haag beschikbaar gestelde budget.
  • De middelen die Den Haag beschikbaar stelt voor zorg worden ook daadwerkelijk aan zorg uitgegeven en bijvoorbeeld niet aan asfalt of verlagen van de OZB.
  • Samen met de andere gemeenten en onze fractie in de Tweede Kamer pakken wij in Den Haag door over het Gemeentefonds. Er moet echt meer geld naar de gemeenten.

1. Wandelaars en fietsers hebben voorrang

Alfons Wiegink (nummer 12):  “De charme van dorpen en buurtschappen wordt mede bepaald door het feit dat je veel met de benenwagen en de fiets afkunt. Zaak is echter wel dat onze dorpen en buurtschappen veilig blijven. Veel mensen hebben haast. Dat stelt extra eisen aan de inrichting van de openbare ruimte. In dorpen en buurtschappen hoor je niet te jakkeren. Wandelaars en fietsers hebben voorrang in Olst-Wijhe”.

Die willen wij:

• Wij zorgen voor veilige routes naar de (nieuwe scholen). Waar mogelijk maken wij straten autoluw.
  • Wij gaan in gesprek met alle betrokkenen over het eventueel verkeersluw maken van de kernwinkelgebieden. Aandachtspunt is hierbij ook het laden en lossen en sluiproutes. Dat gesprek doen we in het openbaar en vooral met elkaar. Niet vanuit schuttersputjes maar met de oren en ogen open.
  • Wij gaan goed kijken naar de toegankelijkheid van stoepen en straten voor mensen met een beperking. Niet alle straten in onze gemeente zijn rollatorvriendelijk. Wij plaatsen sowieso meer bankjes in de kernen. Gewoon om even uit te kunnen rusten of met elkaar te kunnen babbelen.
  • In onze woonwijken en in de bebouwde kom van kernen hanteren wij een maximum snelheid van 30 kilometer per uur.
  • Initiatieven om te komen tot oplaadpunten voor fietsen en elektrische auto’s ondersteunen wij.
  • Bij de provincie Overijssel maken wij ons sterk voor veilige oversteek over de N337 ter hoogte van Herxen.

1. Een vitaal buitengebied

René Leber (nummer 13): Onze gemeente heeft een geweldig buitengebied. Dat moeten wij koesteren. De nieuwe Omgevingswet biedt ons hele mooie mogelijkheden om dat buitengebied geweldig te houden. Nieuwe initiatieven zijn welkom. Wij zijn tegen megastallen maar hebben oog voor de boeren die door kunnen en willen. Bijvoorbeeld door biologisch te boeren”.

Dit willen wij:

• De nieuwe omgevingswet vervangt per 1 juli 2022 26 bestaande wetten. Da’s mooi. Wij hopen dat dit leidt tot meer efficiëntie en snellere procedures. We weten dat sommige mensen heel goed de weg naar het gemeentehuis kennen. De nieuwe wet mag wat ons betreft er niet toe leiden dat mensen die de weg niet zo goed kennen hierdoor op achterstand komen. Daar maken we ons hard voor.
  • Het is belangrijk dat hiervoor in de nieuwe wet een participatieplicht is opgenomen. De wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven zal voor ons in de komende periode leidend zijn bij de beoordeling van de plannen. Er zijn de laatste jaren teveel zaken op dit gebied niet naar behoren verlopen.
  • Bij het opstellen van de Omgevingsvisie varen wij onze eigen koers. Daar waar nodig overleggen wij met onze buurgemeenten en de regio.
  • Op nieuwe bedrijvigheid in het buitengebied rust bij ons geen taboe. Dat betekent niet dat alles kan. Daarvoor is ons buitengebied te kostbaar. De aard van de activiteit en de inpassing in de omgeving zijn leidend.
  • Ook op de uitbreiding van woonfuncties in het buitengebied rust geen taboe. Ook hier betekent dit niet dat er ongebreideld gebouwd kan worden, maar wij staan zeker open voor nieuwe woonconcepten buiten de bebouwde kommen.

1. De PvdA zonder fratsen

Ans Ripperda (nummer 14 en lijstduwer): De PvdA is altijd een factor van betekenis geweest in onze gemeente en zal dat ook altijd blijven. Opkomen voor de mensen die het tempo van de samenleving niet kunnen bijhouden. Oog voor jongeren én ouderen. Een forse inzet op woningbouw, een schoon Olst-Wijhe. Daar gaan wij ook in 2022-2026 voor. Ik vind het geweldig om deze lijst van prachtige kandidaten ‘te mogen duwen’. De PvdA Olst-Wijhe is een fatsoenlijke partij. Een partij zonder fratsen en gekkigheid. De PvdA Olst-Wijhe is uw stem meer dan waard op 16 maart 2022!