Bijdragen Raad 5 februari 2018
Hieronder treft u de inbreng van de PvdA tijdens de raadsvergadering van 5 februari 2018.
Tevens trief u hier de PvdA motie bij agendapunt 10 – Minimabeleid aan, welke tijdens de vergadering met algemene stemmen is aangenomen(!)
Agendapunt 6 – vragenronde raadsleden
Van het gas af – Annelies Boerman
In de Stentor van afgelopen zaterdag was te lezen dat vier grote steden in de regio gaan proberen om met Europese steun 40.000 huurhuizen gasloos te maken en van een duurzam alternatief te voorzien. Wij hebben hierover de volgende vragen:
- waren deze plannen bij uw college bekend vóór publicatie in de Stentor?
- Heeft u overwogen om bij het initiatief aan te haken cq. zou u dat alsnog willen proberen?
Spoorverdubbeling – Rene Leber
De Pvda fracties van zowel Deventer als Zwolle hebben een oproep gedaan aan zowel de gemeenten als de provincie om te ijveren voor verdubbeling van het spoor tussen Deventer en Olst waardoor de verbinding tussen Deventer en Zwolle verbeterd kan worden en zowel in Deventer als Zwolle-zuid er meerdere stations op aangesloten kunnen worden.
Ook de pvda fractie in Olst-Wijhe ijvert voor een dergelijke upgrade vooral ook omdat daarmee een aanpassing van de spoorovergang in Olst realistischer wordt in de vorm van een tweede overgang of een tunnel.
Wel ziet de pvda het gevaar dan dat er eventueel meer treinen of goederentreinen gaan rijden.
Vraag aan het college en de andere fracties:
- Bent u op de hoogte van dit initiatief?
- Hoe staat u hier tegenover?
- Bent u het eens met de fractie van de pvda dat een verdubbeling van het spoor de bereikbaarheid van Deventer en Zwolle ook vanuit Olst en Wijhe hierdoor vergroot wordt en daardoor de aantrekkelijkheid van onze gemeente om zich te vestigen daardoor vergroot wordt?
- Bent u het eens met de pvda-fractie dat hierdoor de kans op een tweede spoorovergang of ondertunneling in Olst realistischer wordt?
- Bent u bereid om de provincie hiervan op de hoogte te stellen en dit initiatief te steunen?
Opfrissen huisstijl – Annelies Boerman
In de stukken van het B&W overleg lazen wij tot onze verbazing dat de huisstijl van onze gemeente ‘opgefrist’ moet worden en dat daar tot maximaal € 8.500 voor wordt uitgetrokken, te verantwoorden bij de 2e berap 2018. In de Stentor van afgelopen zaterdag lazen wij nog heel wat hogere bedragen, en een technische uitleg over het waarom van deze plannen. Mijn fractie heeft grote twijfels over het nut van deze uitgave, en wil daarom graag antwoord op de volgende vragen:
- Het logo van Olst-Wijhe is naar ons oordeel op telefoons en tablets uitstekend herkenbaar. Vind u de kosten van deze opfrisaktie proportioneel voor de misschien niet helemaal perfecte weergave op deze apparaten?
- Is er serieus onderzocht of de technische wensen ook gerealiseerd of voldoende benaderd kunnen worden door op het bestaande logo voort te bouwen?
- Heeft u overwogen wat het duurzaamheidseffect is van de gooi-maar-weg-koop-maar-nieuw aktie die het gevolg is van vernieuwen van de huisstijl, waarbij blijkbaar zelfs vervanging van de koffiekopjes nodig is?
- Wij besturen graag op hoofdlijnen, maar bij dit soort gekkigheid is het blijkbaar nodig om ook op de kleintjes te letten. De PvdA fractie zou graag zien dat u deze plannen vooraf aan de raad voorlegt in plaats van bij de 2e Berap met een voldongen feit te komen. En daar horen we ook graag de mening van de andere fracties over.
Agendapunt 9 – Ingekomen stukken
A – 04 Inkoop en aanbestedingsbeleid
[Annelies Boerman]
Het document Inkoop en aanbestedingsbeleid 2017 beschrijft onder meer hoe in dit beleid rekening gehouden wordt met gemeentelijke doelen op het terrein van duurzaamheid, lokale economie en social return. In grote lijnen kunnen we ons hierin vinden, maar hier en daar lijkt het toch te wringen, waardoor toch de vraag is wat uiteindelijk prioriteit heeft: deze doelstellingen of de laagste prijs. Ik noem u twee passages uit de tekst:
- Social Return, p 13, uitgangspunt, derde bullet (uit opsomming van uitgangspunten voor eisen mbt SR):
Onder bovengenoemde drempel van € 200.000, – of bij leveringen is ook het mogelijk SR toe te passen. Uitgangspunt hierbij is dat een dergelijke SR bepaling proportioneel is en het beschikbare budget, met het opnemen van een aanvullende SR bepaling, niet wordt overschreden.
- Lokale economie, p15 bovenaan (pt 1)
Bij iedere enkelvoudig onderhandse aanbesteding als eerste te onderzoeken of de opdracht gegund kan worden aan een geschikte ondernemer gevestigd binnen de gemeentegrenzen en de opdracht aan deze ondernemer te gunnen tenzij er aantoonbaar doelmatiger oplossingen beschikbaar zijn. Voorbeeld hiervan is: het verstrekken van een opdracht aan een ondernemer in het verlengde van, of in combinatie met, diens bestaande (lopende) opdracht waarmee beheerlasten worden verlaagd, snellere doorlooptijden kunnen worden gerealiseerd en/of scherpe tarieven worden geborgd;
In het eerste geval zegt U eigenlijk: alleen social return als we nog wat geld over hebben. In voorbeeld in het tweede geval krijgt bij opdrachten die regelmatig verlengd worden een lokale ondernemer feitelijk geen kans als er al een band met een andere partij is, om redenen die uiteindelijk terug te voeren zijn op de prijs. Wij hebben daarom de volgende vragen:
- Wat is uiteindelijk bepalend bij inkoop: de prijs of de ideële doelen die u formuleert in het beleid?
- Is het niet zo dat het voldoen aan die ideële doelen uiteindelijk ook leidt tot een financiëel voordeel, al is het niet altijd kwantificeerbaar, hetzij direct voor de gemeente, het zij voor de lokale gemeenschap?
A – 05 Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, toezicht en handhaving 2018
[Annelies Boerman]
In het uitvoeringsprogramma VTH meldt U dat, ondanks inspanningen van gemeente en provincie, er bij bedrijven veel energiebesparingspotentieel onbenut blijft. Het toepassen van de energiebesparingsbepalingen voor bedrijven kan een belangrijk aandeel leveren in de totale energiebesparing volgens het Energieakkoord, zo schrijft u. Dat laatste wordt bevestigd door een artikel uit NRC-Handelsblad waarin wordt voorgerekend dat het aktieve energiebesparingsbeleid van de gemeente Den Bosch met de inzet van 1.2 fte gedurende 5 jaar een energiebesparing bij bedrijven heeft opgeleverd gelijk aan de opbrengst van ruim 5 windmolens. Wij hebben natuurlijk niet de schaal van Den Bosch, maar dat inzet op dit thema de moeite waard is lijkt me duidelijk. Wij hebben over dit onderwerp nog wat navraag gedaan, wat ons leerde dat er bij bedrijfscontroles wel degelijk aandacht is voor dit onderwerp. Omdat wij het van belang vinden dat hiermee een zo groot mogelijke energiebesparing bereikt wordt, hebben wij de volgende vragen:
- Wordt er naar uw overtuiging maximaal gecontroleerd en gehandhaafd op de energiebesparingsbepalingen voor bedrijven en instellingen? En dan bedoelen we maximaal binnen de wettelijke mogelijkheden, niet zozeer irt budget.
- U noemt in hoofdstuk 4 het projectplan energiebesparingsaanpak, dat volgens onze informatie vooral gericht is op kleinere bedrijven. Het ligt nog niet vast welke branches dit jaarde aandacht zullen krijgen. Doet u de maximale inspanning, mogelijk samen met andere plattelandsgemeenten binnen RUD verband, om de voor Olst-Wijhe meest relevante branches voor komend jaar op de agenda te krijgen?
A – 13 Afhandeling zienswijze vergunning Ervenweg 10 Welsum
[Rene Leber]
De indiener van de brief vraagt om een reactie op ingediende zienswijzen die ruim een jaar geleden zijn ingediend.
Kunt u aangeven wanneer de indieners van de zienswijzen een reactie krijgen? En wat de wettelijke termijnen hiervoor zijn? En waarom u geen reactie stuurt aangezien u deze voor kennisgeving wil aannemen?
Agendapunt 10 – Minimabeleid
[Annelies Boerman]
Mijn fractie is blij dat u, na de opinierende vergadering, het voorstel op een aantal punten hebt aangepast. Dat geldt de rentes voor sociale kredieten en de uitbreiding van de doelgroep van de ziektekostenverzekering. Door deze stap te zetten laat u niet het huidige budget leidend zijn, maar wat nodig is, en dat is wat ons betreft de juiste volgorde. Tegelijk wilt u de dekking voor de jaren vanaf 2019 afwegen binnen het sociaal domein. Daar schiet u weer in dezelfde reflex: alles kan, als het maar binnen het budget is. Voor de PvdA geldt: Als wij dit beleid met zn allen nodig vinden, dan zoeken we er geld bij. Het is voor ons niet bij voorbaat logisch dat dat gevonden moet worden binnen de afgeschermde pot van het sociaal domein, die bestemd is voor WMO, jeugdzorg en participatiebeleid. Maar die discussie zullen we dit voorjaar in de nieuwe raad aangaan bij de kadernota.
Wat wij betreuren is dat de ziektekostenverzekering pas per 2019 geeffectueerd kan worden, nu we net de jaarwisseling voorbij zijn. Zou het ook mogelijk zijn deze beperkte groep met een tegemoetkoming in de premie voor hun nu lopende verzekering te hulp te komen voor hetzelfde bedrag, € 3000 totaal? Wij horen graag hoe de andere fracties hier tegenaan kijken.
Tenslotte vragen wij toch weer aandacht voor de armoedeval. De onderzoeksresultaten die bij dit raadsvoorstel gevoegd waren lieten zien dat deze met de maatregelen die we vanavond naar verwachting gaan vaststellen voor inkomens tot 130% van het WSM verholpen is. Wat het onderzoek niet laat zien, maar informatie die wij door de Stichting Leergeld aangereikt kregen wél, is dat deze armoedeval nu plaatsvindt net boven de 130%. Wat ons betreft zou er in de nieuwe raadsperiode onderzocht moeten worden hoe dit voorkomen kan worden. Want het moet wat de PvdA betreft altijd lonend zijn dat mensen (meer) gaan werken om in hun eigen onderhoud te voorzien.
Agendapunt 11 – voorstel arrangementen verbonden partijen
[Annelies Boerman]
Het voorstel van de verschillende arrangementen zoals u dat voorlegt heeft onze instemming.
Wij constateren wel dat het nog een hele organisatie gaat vragen om de raad op de juiste momenten mee te nemen in de verschillende informatie- en beslismomenten. Uit andere gemeentes hebben wij gehoord over het fenomeen coördinerend griffier: in een samenwerkingsverband wordt één van de griffiers van de deelnemende gemeentes aangewezen om voor dat specifieke samenwerkingsverband het tijdpad te bewaken voor alle betrokken raden, zodat niet alle griffiers zich daar druk om hoeven te maken. We zouden willen voorstellen deze werkwijze in het presidium nader te onderzoeken.