Door René Leber op 28 mei 2018

De vragen die de fractie van de PvdA Olst Wijhe vanavond gaat stellen inzake Wijhe West.

Raad  28 mei 2018

Vragenronde Raadsleden

Betreft Werkzaamheden Wijhe-West

Rond de verkiezingen is er onrust ontstaan rondom de werkzaamheden in Wijhe-West.

Meerdere partijen hebben vragen gesteld aan het college over die onrust. Dat ging met name over de fouten die werden begaan bij rioolwerkzaamheden, waardoor mensen blootgesteld zijn aan agressieve stoffen en een gezin hun huis moesten verlaten. En het leidde ook tot een excuusbrief van de wethouder. Op 6 april 2018 heeft een beantwoordingsbrief opgesteld en aan de raad verstuurd alsmede de bewoners van De Grienden. Naar aanleiding van deze brief heeft u reacties gekregen van bewoners. Dat heeft geleid tot een aanvullende brief aan de raad op 10 april 2018. Rondom de hele kwestie heeft de PVDA nog vragen, zoals

1. Wat zijn de extra kosten vanwege het onzorgvuldig handelen van het uitvoeringsbedrijf?
  2. Hoe is de aansprakelijkheid in het contract met de aannemer geregeld?
  3. Welke financiële gevolgen heeft dit voor het gedupeerde gezin?
  4. Hoe heeft de gemeente c.q. de wethouder hierin opgetreden?
  5. Welke gezondheidsrisico’s zijn er geweest voor bewoners en werknemers?

De PvdA heeft hier de volgende vragen over:

1. Heeft u naar aanleiding van de beantwoordingsbrief inhoudelijke wederom reacties ontvangen van inwoners van de Grienden?
  2. Zo ja, heeft u hierop geantwoord? Zo nee, gaat u dat alsnog doen?
  3. Indien u een beantwoording gaat geven of heeft gegeven, wilt u die dan delen met de raad?
  4. Het relaas zoals beschreven in de brief van 6 april 2018 is in de ogen van de PvdA niet voldoende / volledig. Bent u bereid een getrouw feitenrelaas op te stellen van de werkzaamheden vanaf het begin tot en met nu, en wilt u daarin aangeven wat met name de rol van de gemeente is geweest?
  5. Bent u bereid dat feitenrelaas voor te leggen aan een vertegenwoordiging van de bewoners zodat zij zich ook kunnen vinden in het feitenrelaas zoals het aan de raad wordt aangeboden?
  6. Bent u bereid, indien de raad behoefte heeft om hierover een debat te voeren, verantwoording af te leggen over de rol van de gemeente teneinde hier lering uit te trekken?
  7. Tenslotte: een aangekondigd feestje ter ere van de oplevering van de werkzaamheden werd gecanceld. Wat is hier de reden voor geweest? En komt dat feestje alsnog?

René Leber

Onze nummer 13 op de lijst is René Leber uit Wijhe. Over het buitengebied in onze gemeente zegt hij het volgende: Een vitaal buitengebied “Onze gemeente heeft een geweldig buitengebied. Dat moeten wij koesteren. De nieuwe Omgevingswet biedt ons hele mooie mogelijkheden om dat buitengebied geweldig te houden. Nieuwe initiatieven zijn welkom. Wij zijn tegen

Meer over René Leber