16 maart 2018

Hermien de Bruijn-Franken is al jarenlang actief binnen de PvdA Olst-Wijhe. Als bestuurslid en als lid van de steunfractie. Dit alles met het sociale domein als specialiteit. “Juist in kleinere gemeente kun je op sociaal gebied het verschil maken”, zo vindt de nummer 5 op de kandidatenlijst van de PvdA Olst-Wijhe. “De menselijke maat hanteren en dus niet wegkruipen achter verordeningen en regeltjes zoals nu af en toe gebeurt”.

Hermien de Bruijn:  “Solidariteit is niet ouderwets!”.

“Ik ben al jaren politiek en maatschappelijk actief. Kernbegrip voor mij was, is en blijft solidariteit”. Volgens Hermien de Bruijn blijft op dat vlak veel werk aan de winkel. “Ook in Olst-Wijhe groeien kinderen in armoede op. Ook zijn in onze gemeente mensen eenzaam. Daar moeten wij echt mee aan de slag. Solidariteit is geen ouderwets woord”.  De Bruijn wil dat de gemeente de komende jaren een tandje bij zet. “Bijvoorbeeld door bij het minimabeleid niet alleen te kijken naar het bruto inkomen maar ook naar het besteedbaar inkomen. Op deze wijze kun je verborgen armoede opsporen en aanpakken. Armoede is meer dan gebrek aan geld: ook de kwaliteit van de leer- en leefomgeving, gezondheid, kansen krijgen om mee te doen aan de samenleving, dat alles bepaalt het welbevinden van mensen. Verder is het niet verkeerd als de inkomensgrens  voor het minimabeleid wordt opgetrokken tot 130% van het bijstandsminimum”.  Ook vindt de Bruijn dat de tijd rijp  is om in Olst-Wijhe te experimenteren met werk en bijstand. Werken met behoud van een uitkering zou de uitzondering moeten zijn, maar we moeten echte banen met werkzekerheid en inkomenszekerheid mede mogelijk maken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen helpen stimuleren. Als vangnet is bijstand natuurlijk goed voor wie dat tijdelijk nodig heeft, maar jarenlange afhankelijkheid van de sociale zekerheid is niet bevorderlijk voor een positief zelfbeeld van mensen. Laten we het experiment met vormen van basisinkomen maar eens aangaan in onze gemeente en gewoon eens kijken hoe dat gaat. Dat is samen redzaam zijn. De schaal van Olst-Wijhe leent zich daar goed voor, en de raad kan de vinger aan de pols houden en bijsturen waar nodig”,  aldus de 62 jarige bewoonster van het buitengebied van de gemeente.

Menselijke maat

De Bruijn vindt het verder belangrijk dat de gemeente de menselijke maat hanteert. “Dit betekent dat je regels met beleid toepast  en dus af en toe buiten de lijntjes durft te kleuren”.  Doen wat nodig is! De professional  ruimte geven om hulp en zorg te bieden aan de mensen met verantwoording achteraf. Ze vindt ook dat solidariteit niet alleen iets van de gemeente is. “Daar ligt ook een rol voor ons zelf: inwoners, organisaties en verenigingen en het bedrijfsleven. Met elkaar moeten we het aloude noaberschap in een nieuw jasje steken: omzien naar elkaar en er wat meer zijn voor elkaar. Bij voorbeeld voor nieuwkomers, waar ze ook vandaan komen, een handje te helpen om hun weg te vinden. Geen drempels opwerpen, maar drempels wegnemen. Dat geldt niet alleen voor de gemeente maar ook voor onszelf”.  Ik wil me namens de PvdA voor het welbevinden van onze inwoners graag inzetten, omdat mijn hart links zit!