Toon: belevenissen van een raadslid in Olst-Wijhe
Toon: ‘Voordat je het weet bellen ze Henk Krol’
De afgelopen week kreeg ik enkele telefoontjes van oudere inwoners over het taxivervoer in Olst Wijhe. Tot vorig jaar bekend onder de naam Regiotaxi. Vanaf 1 januari 2017 heet het ‘Mijn taxi op maat’. Niet alleen de naam is veranderd maar ook de werkwijze. Veranderingen leiden, zeker bij oudere mensen, tot vragen. En als ze je dan benaderen, dan duik je daar natuurlijk in als raadslid. Voordat je het weet bellen ze Henk Krol.
‘Mijn taxi op maat’ is mooie voorziening. Geen twijfel mogelijk! Inwoners die niet (meer) zelf auto kunnen rijden en voor wie het openbaar vervoer geen alternatief is worden met een taxi van A naar B vervoerd. De maximale afstand bedraagt 25 kilometer. Dit alles kost de gemeenschap natuurlijk wel geld. En daarom moet het efficiënt. Het nieuwe ‘Mijn taxi op maat’ kent vijf soorten ritten. Het verschil zit ‘m in de service. Budgetritten zijn het goedkoopst. Er worden tijdens een rit meerdere mensen opgehaald. Het tijdstip waarop je wordt opgehaald kan variëren. Ideaal als je niet op een afgesproken tijdstip ergens hoeft te zijn. Als je een afspraak hebt dan ligt dat natuurlijk anders. Dan wil je zekerheid. Daarvoor kent ‘Mijn taxi op maat’ de ‘rit op aankomsttijd’. Hiervoor geldt een marge van een kwartier. Wil je echt stipt op tijd arriveren dan boek je een ‘prioriteitsrit’. En dat is met € 17,50 per persoon, bij een afstand tussen de 9 en 12 kilometer, ook meteen de duurste. Een budget rit over diezelfde afstand kost € 2,50 per persoon.
Dat klinkt allemaal logisch maar het is wel wennen, zo bleek mij uit de telefoontjes. De Wijhese mevrouw die belde moest € 35 euro af tikken voor een bezoekje met haar man aan de markt in Raalte. Dat vond ze wel veel. Gelijk heeft ze. Ze had klaarblijkelijk, zonder het te weten de dure prioriteitsrit geboekt. De gulden is dan even geen daalder waard. De Wijhese meneer die belde moest om 10.00 uur in het ziekenhuis zijn. Hij kreeg te horen dat hij die dag ergens tussen 0600 uur en 0900 uur zou worden opgehaald. Hem werd een budgetrit aangeboden waar een rit ‘op aankomsttijd’ gewenst was. De andere opties bleken hem niet bekend.
Voorbeelden als deze laten zien dat mooie voorzieningen als ‘Mijn taxi op maat’ vallen of staan met communicatie. Oudere mensen hebben niet altijd een computer om alles nog eens na te zoeken. Infofolders en formulieren van de overheid zijn niet altijd even duidelijk. En als je wat doof bent is bellen ook lastig. Kortom niet alleen de taxi moet op maat zijn, ook de communicatie. Wellicht door de communicatie persoonlijker aan te pakken, zo zat ik te denken. Door mensen die toch al over vloer komen bij ouderen, zoals familieleden, huishoudelijke hulpen de en wijkverpleging beter mee te nemen bij dit soort ontwikkelingen.
Vindt u ook iets van ‘Mijn taxi op maat’, laat het mij dan weten: [email protected]
Toon Schuiling