Toon: Belevenissen van een gemeenteraadslid
Het MJPG van I & M –
Begin van de week stond er een groot stuk in de krant over de mogelijke komst van geluidsschermen langs het spoor in de kernen van Olst en Wijhe. Schermen van soms wel vier meter hoog. Woensdag organiseerden Prorail en de gemeente een informatiebijeenkomst in het gemeentehuis. Ik ben daar wezen kijken en dat deden er meer. Met 100 omwonenden was de raadzaal goed gevuld. De aanwezigen waren verwonderd en gingen toch ook met wat zorg naar huis.
Eerst de verwondering. Hét spoor doorsnijdt Olst en Wijhe al anderhalve eeuw. En ja, het is soms best wat lawaaiig, maar je weet niet anders. Die hondenkoptrein vroeger, die kon je goed horen. Eigenlijk valt het nu wel mee. Waarom dan ineens dat schermen plan?
De mijnheer van Prorail ging er goed voor staan. “Dat heeft te maken met het MJPG van I & M”, zo vertelde hij.
Zaal: “Huh?”
Prorail “In het kader van het Meer Jareninvestering Programma Geluidshinder van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is de geluidsoverlast langs alle spoorwegen in beeld gebracht””.
Zaal: “Ik heb anders helemaal niemand zien meten”.
Prorail: “Er is met de computer een wiskundige berekening gemaakt. Daar is uit gekomen dat in Olst en in Wijhe op een aantal plekken sprake is bovenwettelijke geluidsoverlast”.
Zaal: “Wanneer gaan de palen voor de schermen de grond in”.
Prorail: “De komende jaren wordt er vooral onderzoek verricht waarna de plannen in 2020 aan de regering worden aangeboden.
Zaal: “Dus vanaf dat moment komen de schermen”,
Prorail: “Nee, nee, dan moet de minister een prioriteitsvolgorde aanbrengen én er moet natuurlijk geld zijn.
Zaal: “Dus het kan nog wel een jaar of wat duren?”
Prorail: “Het is nog niet zeker dát ze komen, maar áls ze komen kan het zeker wel 2023, 2024 worden”.
Ouder iemand in zaal: “Dan ben ik al lang dood”.
Een volgende vragensteller meldde zich. En toen werd het toch wel stil. “Want”, zo stelde hij, “zou het niet zo kunnen zijn dat er, naast de vier passagierstreinen per uur, ook veel meer goederenterreinen over het spoor gaan? En dat daarom die schermen komen?”
Een instemmend geknik viel hem ten deel.
Op die vraag moest Prorail passen. Daar ging het MJPG van I & M niet over. Dat was iets voor de Nederlandse Spoorwegen. Daar was hij niet van. En dat antwoord maakte dat de meeste aanwezigen toch wel met wat zorg op huis aan gingen.
Vier passagierstreinen per uur is te overzien. Maar dag en nacht goederentreinen dwars door Olst en Wijhe, dat is andere koek.
Met de vraag over de goederentreinen ga ik de komende tijd als gemeenteraadslid aan de slag. Ik ga uitzoeken hoe het in elkaar steekt. Of die schermen echt het resultaat zijn van wiskundige berekeningen in het kader van het MJPG van I & M of dat er toch iets anders achter steekt.
Ik hou u op de hoogte.
Toon Schuiling