Door Susanne van der Putt op 7 mei 2021

Terugblikken op een mooie tijd als bestuurder

Lammert Halfwerk ontvangt mij aan de keukentafel met een kop thee als ik hem kom feliciteren met 50 jaar lidmaatschap van de PvdA. Na een vol leven is er veel te vertellen. Hij zat maar liefst 26 jaar in het gemeentebestuur van Olst waarvan 16 jaar als wethouder. Daarnaast bekleedde hij ontelbare bestuurlijke functies bij Waterschap tot Zorginstelling.

Vijftien was Lammert Halfwerk toen hij na drie jaar LTS aan het werk ging en lid werd van de Bouwbond. Na twee jaar avondschool werd hij aspirant gezel, daarna gezeltimmerman en tenslotte meestertimmerman. Toen was hij 20 jaar en moest hij in dienst. Hij weet het niet meer precies maar kort daarna werd hij ook lid van de PvdA. “Ik kwam uit een rood nest en mijn vader was ook raadslid geweest.”

Toch was zijn vader niet de aanleiding om actief te worden. In de jaren 70 maakte hij zich samen met een groep jongeren druk om plannen voor de sloop van monumentale panden in Olst. Het station ging er aan en ze wilden voorkomen dat het Oude Postkantoor onder de slopershamer verdween. Om invloed uit te oefenen, ging hij de politiek in en werd, gesteund door vele jongeren die ook lid waren geworden, nummer twee op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in 1974. “We waren jongeren die bij elkaar kwamen in een oud huis, HoToch, waar we muziek maakten. We werden gezien als langharig tuig”, grinnikt Halfwerk.

Olst was een arbeidersdorp met twee grote conservenfabrieken, een slachterij, twee machinefabrieken, de farmaceutische fabriek Philips Duphar (nu Abbot), een asfaltfabriek en een aantal steenfabrieken. Lammert Halfwerk vertelt er enthousiast over. “De mensen die daar werkten moesten hard werken en vertrouwden op de PvdA in het gemeentebestuur om hun belangen zo goed mogelijk te behartigen.”

Veel fabrieken moesten door de jaren heen sluiten. “Gelukkig hadden we toen een heel goede tijdelijk burgemeester, partijgenoot Berg, met goede connecties in Den Haag. Het lukte hem de financiële middelen voor Olst binnen te halen om van de oude fabrieken Olba en Zendijk prima woonbuurten te maken.” Halfwerk herinnert zich goed hoe hij steeds probeerde de typerende schoorstenen te behouden, pas bij de derde en laatste lukte het: de Olba schoorsteen bij het station.

Gevraagd naar de enquête over de bezuinigingen geeft Halfwerk aan dat de gemeenteraad moet kiezen. “Je moet een visie hebben en heel helder kunnen uitleggen waar je voor staat. Je moet niet achter de massa aanlopen, anderen napraten.”

Ook pleit hij ervoor dat de PvdA weer meer de dingen voor de mensen gaat regelen vanuit de eigen visie, zoals bij de energietransitie, waar de meeste mensen niet weten wat ze nu moeten. “We maken nu veel teveel mensen ongerust. We moeten collectief de zaken goed regelen. Het gaat om een nutsvoorziening.”

“Voor veel mensen is de wereld nu gewoon te ingewikkeld. Denk aan de sociale werkvoorziening, die WSW was een prachtige wet. Nu hebben we de WMO met ontzettend veel bureaucratie. Het wordt over de schutting gemieterd bij de gemeenten. Al die mensen bij de gemeente en bij organisaties als Carinova die met de regels en de financiën bezig zijn, die mensen zijn druk maar niet met de zorg.”

Toch, benadrukt hij, wil hij niet mopperen en heeft de PvdA goede mensen in de gemeenteraad. Zijn advies is: “Je rug rechthouden en eerlijk blijven. Dat is overigens ook het makkelijkst!”

Susanne van der Putt

Onze nummer 9 op de lijst is Susanne van der Putt uit Fortmond. Over de zorg voor onze ouderen zegt zij het volgende: Iedereen telt mee: onze ouderen “Wij hopen allemaal oud te worden. En dan het liefst zo vitaal mogelijk. En de meeste mensen blijven ook het liefst wonen waar ze wonen. Als dat

Meer over Susanne van der Putt